Thursday, August 2, 2012

Ayam Percik Cikgu

Tak pernah terfikir nak bukak gerai jual ayam percik bulan puasa ni, tup tup tu dia....amek kau...puasa ke -3 aku sibuk mencari kelengkapan untuk jualan ayam percik...hari tu cari barang, hari tu jugaklah nak meniage nye...perghh...bayangkan betape penatnye aku ...seharian mencari barang, ayam, petang pulak meniage...mengadap api...erkkk sungguh...burbuke pun aku minum air je...tak larat dah...

semuanye, di sebabkan aku yang tengah tak da koje nih...ha, dapat la koje sambilan jual ayam peghocik bulan posa nih...boss nye tentula ayah aku sendiri hoho...




Boleh kate tiap pagi aku pegi pasar borong beli ayam, (asah skill tawar menawar di situ, dan cari supply yang murah haha) . Pastu balik rumah aku kene 'basuh' ayam, bersihkan buang lemak2 nye...pastu aku kene peram ngan rempah ratussss yang telah aku siapkan malam sebelum nye...pastu aku relax jap, koi3ptg kuar , start bukak gerai...perghh bukan senang nak ngadap bara api tengah posa2 nih...memang logik la ayam panggang salu mahal...huhu...tapi jgn risau, ayam percik yang aku jual, memang berpatutan..hehe (promote plak) hehe




Sepanjang seminggu lebih menjual ayam percik nih, banyak benda yang aku belajar, maksud aku dari segi berbusiness ecehh...ye la..kene berani tanggung risiko rugi, tak da customer, takut terlebih masin ke (puase, xleh nak agak sangat)...huhu tapi, Alhamdulillah, tak hujan petang sepanjang meniage ni ...
dah bosan dah aku tengok ayam dengan ikan hari2..hoho....


Sebelah gerai aku, ade gerai ikan bakar adik aku yang jual....gerai kami ni jauh sikit dari gerai kuih-muih , lauk-pauk yang lain..saje cari port yang senang orang nak singgah..hoho...


Ni la muke 4 orang yang petang2 ngadap api...huhu...ceria je , coz abis ayam dan ikan di jual...tu yang amek gambar macam nak buat iklan ubat gigi tu...hahaha

p/s: jualan ayam percik ni kecil2an jer...untuk isi mase lapang aku ..hoho...btw,...kakak2 yang pergi ke pasar pepagi buta tu is owsem.....bukan senang nak tgk awek2 gi pasar...biasenye mak cik2 je..huhu (aku xcakap pasai aku...hahaha)







1 comment:

ajeni said...

Nk ayam percik satu tauke!!!