Pages

Wednesday, October 19, 2011

Jadi Pendengar Yang Setia~

      Hari nie datang kerja awal 30min....kasi salam kat department tak da siape yang jawab...'owh, aku datang awal sangat kew' haha...jadi, aku pun kemas2 la bilik xray tu...teringatkan kisah patient semalam, aku pun tengok balik history images xray taken...owh patient semalam kene delay 24 hours....

What is so special about this patient ?..ahaa~ patient nie perempuan, senang panggil akak je la ek...die datang nak buat IVU, (ape die IVU, korang google la ek)...aku ade same ngan patient nie dari mule die datang department untuk buat IVU sampai abis opis hour...

Biasenye patient yang buat IVU, memang baring je kat katil examination tu....tapi akak nie suruh aku tunggu die sampai abis, die kate "Intan, awak kene tunggu patient , bukan ke itu tugas awak"...aku gelak je, sebenarnye, aku xperlu pun tunggu/teman patient..ye la, banyak lagi kes2 lain aku kene catch up,...tapi akak nie asyik panggil aku je...nak x nak aku tarik kerusi, duduk sebelah die...(dah macam sesi counselling plak aku rase)



Sikit2 akak tu cerita kat aku...aku just dengar je (ape yang aku blajar dalam subject counselling memang aku cube aplikasikan haha)....

"dik, dulu akak dah penah buat operate, ...
tapi lepas 2bulan, akak salu sakit2, demam, kerje salu xdatang je,...
akak pegi balik jumpe doktor, doktor investigate, rupe2nye ade problem (complication) dari operate hari tu...tujuan IVU nie, nak tengok sama ada buah pinggang akak masih berfungsi ...
macam2 masalah timbul, akak terpakse berhenti kerje, anak2 suami xterjage...."
ringkasan cerita akak tu~

Macam2 lagi la akak nie story-mory kat aku, aku just duduk dan dengar je...xbanyak pun aku cakap...examination akak nie amek mase 1jam, pastu die kene tunggu 2jam  pastu amek xray, pastu tunggu sampai hampir 24jam amek lagi xray....(tu la maksudnye delay 24hours)...

Waktu dah pukul 5ptg...aku patut balik, exam akak nie pun delay...so akak nie boleh balik ward dulu, sementara tunggu 2jam lagi,,,,korang tahu ape ayat 1st yang akak nie kate
"Intan, terime kasih banyak2"...
korang tahu tak, aku  tak buat ape2 pun kat akak nie, malah examination nie pun banyak kawan aku atau juruxray yang bertugas yang buat, aku nie cume mendengar je~....
juruxray tu pun kate "Aii, xkan terime kasih kat intan je kak haha" dalam nada berseloroh...
akak tu cakap" yela2, terime kasih kat kamu jugak..." hehe aku gelak je mase tu....

Pagi nie, lepas aku tengok balik gambar2 xray akak tu, dan di sebabkan die delay 24jam, die kene datang balik pagi nie jugak untuk ambik xray lagi....mule2 die datang, die tanye aku kat mane, die nak jumpe,
lepas tu juruxray kate, 'intan bertugas kat bilik lain"...akak tu cakap  (aku pun tau dari juruxray )....
"Alah, korang nie , akak nak manje2 ngan Intan pun xboleh ke" hahaha....terharu jugak bile aku dengar, sedey jugak le xdapat jumpe akak tu
(ecelly aku 'disorok'kan oleh juruxray, sebab xnak nanti akak tu suruh aku teman die lagi, nanti aku xleh wat keje lain haha)

Tu la kisah patient yang 1st time buat aku rase terharu,...dan buat aku tahu, yang mendengar itu lebih bermakna dari kata2....
aku doakan, moga akak nie sihat kelak...^^

'Kalau orang datang kat kite mengadu masalah, ikhlaskanlah mendengar, moga dapat meringgankan rase atau emosi yang tertekan dek situasi die tu...hurm~'aku bisik sendiri~ 

saya sedia mendengar~




2 comments:

ajeni said...

tan dgr la story aku lak....hehehehehe

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

aha.. lets talk and listen.. :p