Pages

Sunday, December 8, 2013

Siapa sangka...larian pertama..

Assalamualaikum...

Harap anda sihat2 belaka.  Bagi yang kurang sihat tu syafakillah syafakallah saya ucapkan...jangan lupa makan ubat ye...

Hari ni akhirnye saya ada masa untuk cerita kat awak tentang pengalaman saya masuk marathon hari tu..hehe

23hb Nov marathon pertama yang saya masuk..10km...

Macam mana saya terfikir nak masuk ?
Untuk makluman awak..saya punya berat dah maintain je..tak turun2...jadi sebagai motivasi, saya cabar diri masuk marathon.

Agak lawak cara saya daftar..saya main daftar saje..tak tengok pun tarikh..track..term and conditions...hehe yang saya tau..saya nak masuk marathon dan habiskan larian saya..hehe..

Sebenarnya ade je 5km run for fun..RM35 dan yang 10km RM40..jadi saya fikir alang2 baik masuk terus 10km..hahaha

Lepas dah bayar dan register...baru la saya tengok tarikh..haha 23hb tu hari sabtu..erkk saya kerje..dan Nov dan Dec cuti saya dibekukan..erkk...saya kena amek unpaid leave!!! Jadinya marathon yg saya masuk harganya hampir rm100..haha intan kau memang sangat cerdik..erkk

Dan cerdik kedua nya...saya tau track dia seminggu sebelum hari larian...route nye berbukit....cuak..saya ingatkan flat saje...haha..saya train turun naik tangga 4hari berturut2.

Jadi dalam tempoh sebulan persediaan yang saya buat..tak ada beza nya dengan hari dan minggu2 yang sebelum ini...cuma seminggu sebelum hari larian tu baru la saya cuba jog 4pusingan taman tasik titiwangsa dalam masa 1jam 30min...slow kan..ramai lagi yang lari lagi laju dari saya..hoho





Awak tau tak..dulu masa mula2 progress saya... satu pusingan titiwangsa ni saya jog..saya dah rasa nak nages kepenatan..haha..saya sendiri tak sangka boleh jog macam ni...

Dari segi makan?
Saya makan macam hari2 lain jugak...cuma seminggu sebelum tu..saya byk buat training...jadi saya banyak amek telur putih rebus..haha..ecelly saya pun tak tau ape effectnya makan telur putih rebus ni..saja tambah protien jaga muscle kunun..dan hari sebelum larian saya makan nasi penuh..malam sebelum larian..saya makan roti naan tandoori...pagi sebelum larian..saya makan roti bun jagung tu dengan telur je..tak beza pun..haha..mengah2 jugak lari..hehe..

Sangat neves wehh~
Saya asyik psycho diri..anggap je larian ni macam exercise regular saya..haha
Alhamdulillah..2laps UM equal to 10km saya dapat buat dalam masa 1jam 34min..dengan sokongan adik saya..haha kalo dia tak da..mesti 2jam kot baru habis..penat kena naik bukit 2kali..hehe

Adik saya yang kena jadi supporter dan driver on that day..haha


The best feeling...
Bila saya melangkah kat finish line tu...its really mean lots to me..flashback semua ada..ye la...dulu masa zaman belajar...10langkah jog..saya dah mengah2..kesian kat kawan saya yang jog sama2 saya tu..hehe



Awak tau..keesokkan harinya..saya terus nak register untuk larian kedua saya..haha 28hb dec ni..10km jugak..kali ni larian malam pulak..hehe

Saya nak lari sekurang2nye 50km total sebelum saya kawen..ecehh..bila nak kawennya pun tatau la...hohohuhu..

P/s: percaya pada diri~



No comments: